افتخارآفرینی سومین سال متوالی طراح ایرانی در مسابقات جهانی معماری

تهران- ایرنا- طراح و معمار ایرانی که در سالهای 2014 و 2015 مدال های برنز و نقره جهان در زمینه طراحی معماری را کسب کرده بود، در سال 2016 همزمان موفق به دریافت دو جایزه مهم جهانی در رقابت های بین المللی طراحی معماری و معماری داخلی شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، پروژه امسال محمد مهدی فخیمی یک فروشگاه با نام شوکوبن CHOCOBEN واقع در خیابان پاسداران تهران بود که توانست دو جایزه معتبر جهانی را برای او به ارمغان آورد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد معماری انقلاب اسلامی، کاندیدا کردن یک پروژه به صورت هم زمان در دو رقابت مهم جهانی، ریسک بسیار بزرگی به حساب می آید چرا که در دنیای رسانه حتی برنده نشدن در یکی از این دو مسابقه می توانست شائبه هایی را مطرح و اعتبار جایزه دیگر را هم با تردید مواجه کند.
این معمار جوان ایرانی با اعتماد به نفسی مثال زدنی تمام اعتبار حرفه ای خود را به چالش کشید و البته توانست پیروز و سربلند از هر دوی این رقابت های مهم بین المللی بیرون بیاید.

** مسابقات بین المللی طراحی ایتالیا A DESIGN INTERNATIONAL AWARD :
بزرگترین، معتبرترین و شناخته شده ترین مسابقه جهانی در زمینه طراحی است که همه ساله هزاران طراح در شاخه های مختلف طراحی آثار و طرح های خود را روانه این کارزار بین المللی می کنند.
این مسابقات هر ساله در بیش از یکصد رشته طراحی اعم از معماری، طراحی داخلی، گرافیک، طراحی صنعتی، طراحی لباس، طراحی مبلمان، طراحی جواهرات و… در سطح جهانی برگزار می شود که پس از اتمام مهلت ارائه آثار، ارزیابی آنها توسط هیئت داوران متکثری بالغ بر 80 شخصیت و چهره بین المللی از ملیت های مختلف و در تخصص های متنوع آغازمی شود و در پایان به برگزیدگان این هماورد جهانی مدال های سه گانه طلا نقره و برنز تعلق می گیرد.
بنا بر اعلان دبیرخانه رسمی مسابقات، امسال بر خلاف سالهای گذشته این مسابقه که تنها یک نمایشگاه از آثار برگزیده برگزار می شد، 5 نمایشگاه بین المللی از آثار منتخب در کشورهای ایتالیا، هلند، اسپانیا، ترکیه و چین برپا خواهد بود که این موضوع قطعا بر اعتبار جهانی آن بیش از پیش خواهد افزود.

** مسابقات جهانی معماری آرکیتایزر ARCHITIZER :
این مسابقه بدون شک بزرگترین مسابقه معماری در سطح جهان محسوب می شود متشکل از 120 شاخه مرتبط با معماری، که معماران از سراسر دنیا آثارشان را در این ماراتن جهانی به اشتراک می گذارند. هیئت داورانی متشکل از 300 داور- معمار برجسته تمامی پروژه ها را بررسی و سپس در هر شاخه، پنج اثر به مرحله فینال مسابقات راه می یابند.
آثار راه یافته به فینال به مدت 15 روز در معرض دید و قضاوت بیش از یکصد میلیون مخاطب قرار می گیرند و در نهایت دو جایزه به برگزیدگان هر بخش تعلق می گیرد یکی جایزه ویژه هیئت داوران و دیگری جایزه ویژه نگاه مردمی.

** شوکوبن CHOCOBEN
نام یکی از برندهای ایرانی مطرح در زمینه کیک های دست ساز و سفارشی است که تا پیش از این بصورت آنلاین مبادرت به اخذ سفارش و فروش می نمود.
سفارش و آغاز طراحی و ساخت اولین شعبه از فروشگاههای شوکوبن اواسط پاییز سال گذشته شروع و در اواسط زمستان به بهره برداری رسید.
وقتی به محل این فروشگاه واقع در خیابان پاسداران تهران می رسیم. به ناگاه و بی آنکه آدرس دقیقی بدانیم با معماری کاملا منحصر به فردی رو به رو می شویم و همین کافی است تا بیابیم علت آنکه چرا این طرح حائز چنین جوایز بین المللی شده است.
بعد از فرم خاص نما و ورودی این فروشگاه شاید بتوان گفت بدیع ترین اتفاقی که ممکن است در سقف یک فضای معماری روی داده باشد توجه همه را جلب می کند.
بیش از 440 قطعه پلاستوفوم EPS برش خورده در ابعاد و اندازه های مختلف با رنگ های سفید صورتی و خاکستری به صورت معلق از سقف اصلی فضا مستقر شده اند و پرتوهای نور گرم چراغ های آویز از لابلای احجام معلق در کنار نور محیطی یک دست زیر سقف اصلی هر چشمی را خیره به سقف می کند.
محمد مهدی فخیمی متولد 1359 کارشناس ارشد مهندسی معماری، طراح، معمار، محقق، مولف و مدرس دانشگاه است که تاکنون تالیف چندین کتاب و انتشار چندین مقاله علمی و تخصصی در زمینه های هنر، معماری، طراحی داخلی و زیبایی شناسی را در کارنامه کاری خود دارد.