کسب دو جایزه مهم جهانی توسط معمار جوان ایرانی+تصاویر

محمد‌مهدی فخیمی طراح و معمار ایرانی در سال ۲۰۱۶ به‌طور هم‌زمان موفق به دریافت دو جایزه مهم جهانی در رقابت‌های بین‌المللی طراحی معماری شد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از مشرق، محمد‌مهدی فخیمی طراح و معمار جوان ایرانی توانست در دو مسابقه بین‌المللی طراحی معماری 2016 ایتالیا به نام «جایزه بین‌الملل طراحی» ((A DESIGN INTERNATIONAL AWARD ) … و مسابقات جهانی معماری آمریکا به نام «آرکیتایزر» (ARCHITIZER)، رقبای خود را پشت سر بگذارد و جوایز این دو رقابت جهانی را دریافت کند.

آقای فخیمی پیشتر نیز در در سال‌های 2014 و 2015 به ترتیب برنده مدال‌های برنز و نقره جهان در زمینه طراحی معماری شده بود.

طرح برنده شده این کارشناس ارشد مهندسی معماری، مربوط به طراحی یک فروشگاه در تهران است که فرم خاصی در نما و ورودی این فروشگاه دارد و همچنین طراحی سقف آن یکی از بدیع‌ترین طرح‌ها در فضای معماری به حساب می‌آید.

برنده شدن در مسابقه ایتالیا یک پیروزی دیگر را هم برای این معمار جوان به همراه داشت. این پیروزی نشان داد که شباهت نسبی کار او با یک فروشگاه بستنی فروشی در ایتالیا به هیچ وجه یک کپی نبوده و این پیروزی در ایتالیا یک پاسخ غیرمستقیم به منتقدان اوست.

در این طرح بیش از 440 قطعه پلاستوفوم EPS برش خورده در ابعاد و اندازه‌های مختلف با رنگ های سفید صورتی و خاکستری به‌صورت معلق از سقف اصلی فضا مستقر شده‌اند و پرتوهای نور گرم چراغ‌های آویز از لابلای احجام معلق در کنار نور محیطی یک دست زیر سقف اصلی آمده است.

مسابقات بین‌المللی طراحی ایتالیا یکی از معتبرترین مسابقه جهانی در زمینه طراحی است که همه ساله هزاران طراح در بیش از یکصد رشته طراحی اعم از معماری، طراحی داخلی، گرافیک، طراحی صنعتی، طراحی لباس، طراحی مبلمان و طراحی جواهرات، طرح‌های خود را روانه این مسابقات می‌کنند. پس از اتمام مهلت ارائه آثار، ارزیابی آنها توسط هیئت داوران متشکل از 80 شخصیت و چهره بین‌المللی از ملیت‌های مختلف و در تخصص‌های متنوع آغاز می‌گردد و در پایان به برگزیدگان این مسابقات، مدال‌های سه گانه طلا نقره و برنز تعلق می‌گیرد.

مسابقات جهانی معماری آرکیتایزر ARCHITIZER در آمریکا نیز یکی از بزرگ‌ترین مسابقه معماری در سطح جهان محسوب می‌شود که معماران از سراسر دنیا آثارشان را در صد و بیست شاخه مرتبط با معماری به این مسابقه می‌فرستند. هیئت داوران این مسابقه متشکل از سیصد داور- معمار برجسته، تمامی پروژه‌ها را بررسی و سپس در هر شاخه، پنج اثر را به مرحله فینال مسابقات معرفی می‌کنند. آثار راه یافته به فینال به مدت 15 روز در معرض دید و قضاوت بیش از یکصد میلیون مخاطب قرار می گیرند و در نهایت دو جایزه، یکی جایزه ویژه هیئت داوران و دیگری جایزه ویژه نگاه مردمی به برگزیدگان هر بخش تعلق می‌گیرد.